Graafisen näyttö
Asiakastyön suunnittelu ja toteuttaminen (e-perusteet)
- Neuvotella asiakkaan kanssa
- Suunnittella ammattialan asiakastyö
- Valmistaa ja luovuttaa ammattialan asiakastyö
Asiakashankinta
Valmistat yhteydenottoa ja otat yhteyttä asiakkaaseen = hankit asiakkaan. Tämä kaikki pitää kuvailla blogissa, eli dokumentoit neuvottelun, mitä on sovittu? Toimeksianto. Kartoita asiakkaan toiveet ja tavoitteet, aikataulut (neuvottelut, tiedonhankinta).
Asiakkaan kanssa aikataulut : deadlinet ja väliversiot. Toinen aikataulu on oman työn suunnittelun aikataulu. Näyttöä ei voi tehdä etänä kotona, sillä koulun pitää olla varma työn olevan sinun. Näytön määritelmissä myös huomioidaan kyky kysyä apua.
Tarjouksen tekeminen ja pyytäminen
Tarjouksen pyytäminen : esimerkiksi painotalolta kysely paljonko 500kpl käyntikortteja maksaa
Suunnittelu
X Hankkii monipuolisesti tietoa : kilpailijat (benchmarking), taitto, värit, materiaalit, koot, fontit.
X Johtopäätökset tiedonhankinnasta ja analysoi pinterest taulusi.
Pinterest on lostava työväline, mutta blogissa on näytettävä myös johtopäätös näiden kuvien pohjalta. Mitä olet päätellyt värimaailmasta? Minimalismi? Ranskalainen? Etsi verkostoissa olevaa tietoa, esim kirjapainotekniikka, eli soitat kirjapainoon ja kysyt apua. Ei tarvitse osata kaikkea yksin, vaan täytyy kysyä.
X Tuotat korkeatasoisia ideoita : käsintehdyt luonnokset (täytyy olla käsintehtyjä luonnoksia, täytyy myös olla useampia vaihtoehtoja!) käsintehdyt luonnokset treenaavat esteettiseen maailmaan, opit tekemään 3sek ideointeja neuvottelutilanteissa)
x Vertaile ja analysoi
Havainnekuvat
Valokuva kohteesta työ sijoitettuna = Mockup . Taloudellinen tapa havainnoida, toimiiko tuotteesi halutussa ympäristössä/alustalla.
Löydät netistä valmispohjia tämän tekoon, ammattimaiset mockupit tehdään photoshopilla.
Bulleriina esimerkki : meet ottamaa seinästä kuvan, tai piirrät seinän ja ihmisen ja sijoitat tuotteesi siihen ympäristöön.
Kestävä kehitys / toimivuus / tekijän oikeudet
joudut miettimään voitko ottaa kantaa materiaalivalinnoissa, läpipiirtämisen kautta tuleva tekijänoikeuskysymys, toimivuuteen liittyy voiko cecar kirjekuoren reunassa olla tekstiä
Luettavuus . Otatko kantaa esimerkiksi tuotteen käyttöikään, onko tuote helposti muunneltavissa
Tekijänoikeus: et saa tulla liian lähelle olemassaoloa työtä, kysy apua opettajalta. Älä kopioi suoraan, ideoi ja inspiroidu!
Valmistaminen ja luovuttaminen
Painovalmis
CMYK, mm, bleed, ai. , pdf , tiedoston nimeäminen ja kansiointi , type: create outline
Julkaisuvalmis
RGB ( #hex) , pixel, ai. , jpg/png, tiedoston nimeäminen ja kansiointi ja kansiorakenne
*type: create outline
^Näiden ymmärtäminen takaa taidon ymmärtää laadukkaan työn eron.
*Type- create outline
Säilytä .ai versio jossa teksti on muokattavissa. Viimeistelyvaiheessa nappaat tekstit aktiiviseksi, type- create outline. Tämä muuttaa tekstin vektoriksi (kuvaksi). Tässä vaiheessa et voi tehdä enää muutoksia tekstiin (kirjoitusvirheet). Miksi teet näin? Tulostustaessa fonttia ei löydy, jotta painopaikka löytää varmasti sinun fonttisi. Fontit ovat konekohtaisia, eivätkä löydy automaattisesti. Tämä työvaihe on peruuttamaton, joten sinun on oltava todella huolellinen ennen tätä vaihetta kirjoitusvirheiden yms kanssa.
Viimeistely
Align- linjaukset ja marginaalit ja välimatkat
Näytön kooste: blogi ja planssi : 1000mm x 700 mm tai 700mm x 1000mm
Planssin otsikon sijainti voi olla missä tahansa. Sijanti täytyy valita taitollisesti ja informatiivisesti optimaaliseen paikkaan. Kiinnitä huomiota marginaaleihin. Kerro muutamin sanoin projektissa, herkullisesti, mikä on ideasi. "tein uudelle muotibrändille graafista materiaalia, heidän tyylinsä on streetyyliä ja kohderyhmä on salolaiset nuoret" . Perustele miksi valitsit tietyn tyylin. Lyhyt ja ytimekäs kuvailu oleellista asioista.
Työsi fyysisesti oikean kokoisina planssiin! Kiinnitä huomiota mittasuhteisiin. Isommat työt ilmoitat mittasuhteissa.
Planssissa täytyy olla :
värimääritykset
cmyk ja rgb arvoina ja myös värin hex
Oleellisimmat värit merkittyinä. Esimerkiksi ihon tai hiusten väri ei poikkeuksia lukuunottama ole olleellista.
Fonttimääritykset
ariaaliset aakkoset, pienaakkoset, numeraalit ja erikoismerkit !?#€&()%
Fontin väri voi myös olla olleellinen jos käytät tiettyä sloganilla tietyllä värillä.
Esittelet työsi tässä, yksi arviointikriteeri on nimittäin yhteneväisyys ja sarjallisuus ja tunnistettavuus. Esimerkiksi kampanja pitää olla tunnistettavissa julisteissa, sos mediassa, ja muissa julkaisualustoilla. Tunnistettavuus kampanjan sisällä.
Jos toimeksianto on A3 ja A4 juliste, niiden ei kuulu olla samat täysin, mutta tunnistettavissa samaan sarjaan. Eli A3:seen mahtuu enemmän tietoa kuin A4:seen
Mitkä ovat oman työsi elementit, jotka muodostavat tunnistettavuuden.
Työn luovutus
Tiedoston optimointi
Asiakkaalla julisteet A4, A3 ja fb-bannerit, laitait ne kaikki erikseen . Nimeät tällöin nämä niiden mukaan. Jos haluat käyttää samaa a4 suunnittelua sekä painotuotteena että julkaisuna a4_juliste_verkkokauppaan vs a4_juliste_kaupan_seinalle
ja määrittelet värimääritykset ja tiedostomuodon näiden mukaan ja tallennat myös .ai versiot.
Tinypng on sovellus jolla voit pienentää tiedostot sähköiseen ympäristöön. Sähköisessä ympäristössä pienenpi tiedosto, nopeammin sivut lataantuvat ja näin sivut nousee googlehaussa ylös
We transer on palvelu jättimäisten tiedostojen lähettämiseen
Voit muokata työtäsi paino- tai julkaisuvalmiiksi :
File - document setup - document color mode
Asiakkaan palaute
______________________
Ammattitaito on muutakin kuin lopputulos. Näytössä on kolme osa-aluetta. Kaikki pitää olla hallussa. Vitosen voi saada myös ihan vaan suorakaiteilla ja lisätyillä valokuvilla, eli ihan jotain jotain tavallista ja käyttökelpoista = suunnittele sellaista minkä varmuudella osaat itse toteuttaa!
No comments:
Post a Comment