Social selling eli sosiaalinen myynti on digitaalista, eri kanavilla tapahtuvaa verkostoitumista, oman osaamisen esiin tuomista ja tavoitteellista sisällön tuottamista. Luennoitsijana Flumenia Sanna Virtanen
Laura Pääkkönen kokoaa kirjassaan Social selling tärkeimmät pointit:
vuorovaikutus ja -viestintä
asiakasymmärrys
verkostot ja suhteet
Toimivassa markkinoinnissa ymmärrys asiakkaiden käyttäytymisestä on oleellista Mikä kanava tuntuu omalta? Mikä on se asiakkaan arjen ongelma ja miten voit häntä auttaa?
Aktivoituminen verkossa vasta työpaikkaa hakiessa on jo liian myöhään, vaan näkyvyys pitäisi olla tapahtunut jo kauan tätä ennen. Esimerkiksi myydessä tälläinen tarveagenda muuttaa myyntityyliä agressiivemmaksi, ideaalisesti asiakas on jo jalka oven välissä, eli luottamussuhde on jo syntynyt. Näin myyntitilanteessa ei enää välttämättä tarvitse kilpailla hinnasta.
Henkilöbrändi: mielikuva mitä tietoisesti luo,vastaako se todellisuutta?
A brand isn’t what you say, it is what they say it is -marty neuemeier
Verkoston tietoinen rakentaminen
T T V A :tunnettuvuus tiedonhaku vertailu asiakasviestintä =
tuloksellinen digitaalinen markkinointi
Samaistettavuus: oman asiakastarinan läpi käyminen auttaa potentiaalisia asiakkaita samaistumaan tarpeeseen ja näkemään sinut potentiaalisena ongelmanratkaisijana, Voit kysyä nykyiseltä asiakkaaltasi:
mitä tietoa oisit tarvinnu päätöstä tehdessä, mikä oli se joka sai sinut tekemään päätöksen palkataksesi firman? Puhu siis niistä asioista mitä haluat myydä.
Työkaluja:
active campaign
leedfeeder
linkedin
favebook
puffer
ahrefs
youtube
data studio
google analytics
On helppo sanoa, että hallitsee somen, mutta osaatko tehdä somen kautta tehdä jotain mikä on vienyt yritystä eteenpäin? Tavoitteellinen some-käyttäytyminen on osa sosiaalista myymistä.
Asiakaspolku: missä kohtaa asiakas on osto-prosessisaan. Asiakaspolku kannattaa ottaa huomioon sisältöä jakaessaan
Sisällön jakamisessa osaamisen jakamiseen mallia kolmiportaisesti:
inspiraatio
opettava taso
miten voit itse tehdä sen
Verkostoituminen
Mielikuvissa vain sosiaaliset ja ekstrovertit nauttivat verkostoitumisesta. Sanassa on kulttuuriimme nojaten jopa hieman kielteinenkin kaiku. Siinä nähnään välineellisiä arvoja, se nähdään hyötymisenä, mutta todellsiuudessa sitä ei saisi ylenkatsoa - vaan nähdä sinä itsenään, eli yhteyksien syntymisenä. Tutustut uusiin ihmisiin, mahdollisuuksiin, "heikot yhteydet". Tarkoituksena synnyttää jotain uutta.
Yhteyksien kasvamista
vuorovaikutussuhteiden muodostumista
tiedon jakamista ihmisten ja yritysten välillä
Mene tilanteisiin oman persoonasi kautta. Myös introvertit voivat siis myös hallita verkoistoitumisen! Introvertit ovat yleensä hyviä kuuntelijoita ja empaattisia, joten heidän kanssaan on mielekästä tehdä yhteistyötä.
Hissipuhe on lyhyt, ytimekäs tapa ilmaista itsesi lyhyessä ajassa, myyvä, kiinnostava. Ihmisen kyky keskittyä intessiivisesti yhteen asiaan on vain 8 sekunttia. Pysyvä ensivaikutelma syntyy jo tässä lyhyessä ajassa, max 1,5 minuuttia.
Valmiiksi opeteltu hissipuhe luo varmuutta. Millainen olisi sinun 30 sekunnin hissipuheesi? mihin ongelmaan tulet tarjoamaan ratkaisua? Mitä hyötyjä? Mitä tarjoat? Todiste tai esimerkki?
No comments:
Post a Comment