Seinäesillepano
Seinäesillepanot- malliesimerkit/asukokonaisuudet
- hintaviestintä
- graafinen materiaali
- vertikaalinen ja horisontaalinen
- valikoimaesillepano
- hyllyjen rytmitys /ryhmitä ja rytmitä
- valaistus
- siisti yleisilme
- värin vaikutus
- katseen vangitseminen
- kouran kantama: ylhäältä on vaikea ottaa asioita, tavarat sellaisille paikoille mihin ylettää
- houkutellaan asiakkaita myymälään
- lisätään myyntiä inspiroivalla myymälällä ja myymäläympäristöllä
- ostaminen tehdään helpoksi
- parannetaan palvelua (asiakkaan on helppo etsiä itse hakemansa tuote)
- lisätään tehoa mainontaan ja kokonaisviestintään
Visualisti on elämysten tuottaja
elämyksellinen esillepano. kuva: adaptivdc |
Mikä on uutuksie ja ajankohtaisten tuotteiden ero?
Mitä nostetaan esiin? Esim isäinpäivän aikaan nostetaan ajankohtaiseksi joku tuote tai tuoteryhmä: ne ovat siis kampanjassa, eivät uutuuksia.
tehoneliöt ovat oleellisia, jottai saadaana asiakas houkuteltua myymälän perälle. tässä haeaan
Korkeudella on väliä
Paras myyntikorkeus on silmän ja vyön välillä 120-180cm
- Hitaimmin myy yli 180 cm
- Parhaiten myy 120-180cm !
- Keskinkertaisesti 80-120
- Hitaasti myy alle 80 cm
Modulaariset seinät
muuramen kalusteet ovat, lundian hyllyt, se arkoittaa että niiden mitoitus on sellainen että ne sopii toisiinsa ja ne on eri tavalla hyödynnettävissä
seinäkaluusteet yleensä 60 tia 90 senttisiä ruuvattavia, muunneltavissa, muuntautumiskelpoiisia kalusteia.
myymäläläkalusteet:
siisti ja selkeä, mutta ei kovin muuntautuva
apteekin esillepano on modulaarinen ja vaakatasossa
seinäesillepanojen miljoona sääntöä
vertikaalinen esimerkki
kokonaisuus
horisontaalinen kokojen mukaan
vertikaali värien mukaan, horisontaali koon mukaan
tuotteet värikoodejen mukaan vaaleasta tummaan,
Hyllykartta
isot ketjut myy hyllypaikkoja, lasketaan pakettien koko, "hälyytysrajat" tarkoittaa yriryts tietää pakjon keskkimää viikossa myddääb tiettyä tuotetta, järjestelmässä alaraja, paljon tuotetta pitää olla , sitten automaaiona tulee lisä, toisissa paikoissa käsipelillä seurartaan tilannetta.
mitä myydää? paras myyntikorkeus , missä parhaat katteet? mitä tarkoittaa - myyntiedustajan kanssa keskustelu, minkä hintainen mikä paikka myymälässä on! työvälineet ja pitää pystyä lukemaa. näitä.
Lukusuunta
länsimaiseen rapoaan vasemmalta oikealle. se tarkoitta sitä, että isolla seinäaliueella
esim lastenvaatteiden kanssa ongelma on että lsten kokoerot ovat niin isoja, joten täytyy mitettiä miten lukusuunnan mukaan lägdetääb, määreitteletkö värien mukaan vai kokjen mukaan? mitkä tuotteet
etunäyttö: paras puoli eteenpäin, sivunäyttö: tuote sivuttain.
modulaariset hyllyt, ryhmitetyt värit, raitaa ja palloa, kolmivärisointua,
kolmion kärki, raitarytmit keskiakseliin nähden symmetriset, valot, vertikaalilinjat muodostaa hyvän kokonaisuuden, linja yhtenäinen, tikkaat ja hevoset linjassa., etuvetoiset tuotteet edessä.
Etuvetoisuus
miten nostaa uutuudet esille? torsoille uutuus? etuvetoisesti
miten erottaa esillepanotuotteet myytävistä, uskaltaako asiakas koskea niihin
fronttaus
fronttaus eli etuvetoisuus, sitä tehfään kahviloissa muotimyymälä sisustustehtaus elintarvikeliikkeessä
face esiin
etiketti eteenpåäon, oajjaus on suunnireltu niin ettö se nousee esiin kokofoonisesta visuaalisesta myymäläsä
jokaisella tuotteella on "face" joka esillä sen on suunnitreltu olebam
first in first out
Mainosmateriaali
Valaistus
Rajussa ajassa hahmotelmani esillepanosta. Koitin hakea vertikaalista samankaltaisuutta, ja horisontaalista vaihtelevuutta. X-edustaa graafista materiaalia. |
Kohtaamisjärjestys
Kohtaamisjärjestys tarkoittaa sitä, mitä asiakas näkee ensimmäisenä ja viimeisenä kun tulee sisälle myymälään. Kulkureittien ja opastuksen tulee olla selkeät. Kohtaamisjärjestys ja tuoteryhmittelyn looginen, valaistuksen riittävä ja asiakkaan on pystyttävä hahmottavaan helposti mistä mikäkin tuote löytyy. Tilan täytyy olla selkeä, eli ei saa olla liian ahdasta tai sotkuista.
Esillepanoilta kuluttajat odottavat ideoita ja vinkkejä. Niiden tulee olla ajankohtaisia, valmiiksi mietittyjä kokonaisuuksia, joissa on yhdistelty erilaisia tuotteita. Erittäin olen- naiseksi koettiin myös esillepanojen toimiva värimaailma. Asiantuntijoiden käyttämät keinot puhuttelevat myös kuluttajia.
Yleensä reitti koostuu seuraavasti:
- Etutila/ a-alue. Uutuudet ja kampanja
- Keskitila/ myymälän keskellä oleva alue. Täällä yleensä perusvalikoima.
- Seinustat/myymälää kiertävät seinät
Tässä yleinen kohtaamisjärjestys, se mitä asiakas huomaa ensimmäisenä tullessaan liikkeeseen |
No comments:
Post a Comment