Tuesday, November 17, 2020

Seinäesillepano

Seinäesillepano

Seinäesillepanot
  • malliesimerkit/asukokonaisuudet
  • hintaviestintä
  • graafinen materiaali
  • vertikaalinen ja horisontaalinen
  • valikoimaesillepano
  • hyllyjen rytmitys /ryhmitä ja rytmitä
  • valaistus
  • siisti yleisilme
  • värin vaikutus
  • katseen vangitseminen
  • kouran kantama: ylhäältä on vaikea ottaa asioita, tavarat sellaisille paikoille mihin ylettää


Visuaalisen markkinoinnin avulla 
  • houkutellaan asiakkaita myymälään
  • lisätään myyntiä inspiroivalla myymälällä ja myymäläympäristöllä
  • ostaminen tehdään helpoksi
  • parannetaan palvelua (asiakkaan on helppo etsiä itse hakemansa tuote)
  • lisätään tehoa mainontaan ja kokonaisviestintään

Visualisti on elämysten tuottaja

Kuluttajalla on jo kaikkea, hän hakee myymälästä elämyksiä ja haluaa viettää siellä aikaa. Hän etsii kokemusta, haluaa luoda, toimia itsenäisesti. Myymälöiden tulee erottua toisistaan joko tuotteidensa, tai esillepanojensa ja visuaalisen ilmeensä avulla.  Visualisti on esillepanoillaan näiden elämysten tuottaja ja ideoiden tuottaja, hän antaa kuluttajalle tietoa trendeistä ja luomalla mielikuvia tietynlaisesta elämäntyylistä > tavoiteenaan saada asiakas ostamaan useampi tuote, ei vain sitä mitä tuli hakemaan.

retail store wall display
elämyksellinen esillepano. kuva: adaptivdc







Mikä on uutuksie ja ajankohtaisten tuotteiden ero?

Mitä nostetaan esiin? Esim isäinpäivän aikaan nostetaan ajankohtaiseksi joku tuote tai tuoteryhmä: ne ovat siis kampanjassa, eivät uutuuksia.


tehoneliöt ovat oleellisia, jottai saadaana asiakas houkuteltua myymälän perälle. tässä haeaan



Korkeudella on väliä

Paras myyntikorkeus on silmän ja vyön välillä 120-180cm

  • Hitaimmin myy yli 180 cm 
  • Parhaiten myy 120-180cm !
  • Keskinkertaisesti 80-120
  • Hitaasti myy alle 80 cm


Modulaariset seinät

muuramen kalusteet ovat, lundian hyllyt, se arkoittaa että niiden mitoitus on sellainen että ne sopii toisiinsa ja ne on eri tavalla hyödynnettävissä


seinäkaluusteet yleensä 60 tia 90 senttisiä ruuvattavia, muunneltavissa, muuntautumiskelpoiisia kalusteia.


myymäläläkalusteet:

siisti ja selkeä, mutta ei kovin muuntautuva


apteekin esillepano on modulaarinen ja vaakatasossa



seinäesillepanojen miljoona sääntöä



vertikaalinen esimerkki

kokonaisuus


 horisontaalinen kokojen mukaan


vertikaali värien mukaan, horisontaali koon mukaan


tuotteet värikoodejen mukaan vaaleasta tummaan, 






Hyllykartta

isot ketjut myy hyllypaikkoja, lasketaan pakettien koko, "hälyytysrajat" tarkoittaa yriryts tietää pakjon keskkimää viikossa myddääb tiettyä tuotetta, järjestelmässä alaraja, paljon tuotetta pitää olla , sitten automaaiona tulee lisä, toisissa paikoissa käsipelillä seurartaan tilannetta. 

mitä myydää? paras myyntikorkeus , missä parhaat katteet? mitä tarkoittaa - myyntiedustajan kanssa keskustelu, minkä hintainen mikä paikka myymälässä on! työvälineet ja pitää pystyä lukemaa. näitä. 


Lukusuunta

länsimaiseen rapoaan vasemmalta oikealle. se tarkoitta sitä, että isolla seinäaliueella 


esim lastenvaatteiden kanssa ongelma on että lsten kokoerot ovat niin isoja, joten täytyy mitettiä miten lukusuunnan mukaan lägdetääb, määreitteletkö värien mukaan vai kokjen mukaan? mitkä tuotteet 






etunäyttö: paras puoli eteenpäin, sivunäyttö: tuote sivuttain.



modulaariset hyllyt, ryhmitetyt värit, raitaa ja palloa, kolmivärisointua, 





kolmion kärki, raitarytmit keskiakseliin nähden symmetriset, valot, vertikaalilinjat muodostaa hyvän kokonaisuuden, linja yhtenäinen, tikkaat ja hevoset linjassa., etuvetoiset tuotteet edessä.


Etuvetoisuus

miten nostaa uutuudet esille? torsoille uutuus? etuvetoisesti 

miten erottaa esillepanotuotteet myytävistä, uskaltaako asiakas koskea niihin


fronttaus

fronttaus eli etuvetoisuus, sitä tehfään kahviloissa muotimyymälä sisustustehtaus elintarvikeliikkeessä

face esiin

etiketti eteenpåäon, oajjaus on suunnireltu niin ettö se nousee esiin kokofoonisesta visuaalisesta myymäläsä

jokaisella tuotteella on "face" joka esillä sen on suunnitreltu olebam


first in first out

Vanhat eteen, uudet taakse. Ruokakaupoissa tämäö tulee tokji -- päiväyksen takia, pidät siis vanhemmmat edessä, jotta tuotteiden kierto pysyy. Ekoteko toki tämäkin. 

Vaatekaupat yms vaatekaupat niin kierto saadaan syntymään, esim valkkoiset t-paidat , pakkaukset nuhraantuu yms, pakkauksiinkin kertyy pölyä, 

Mainosmateriaali

fiilisjuslidteet ja fiiliskuvat ideoiden tuomista esiin . graafinen materiaali, ketjumyymälät käyttää tätä erityisesti, sillä se on kustannustehokasta, se on halvempaa luoda fiiliskuvia näin, kuin että henkilökunta luo esillepanoja

indiemyymälöiden seinien käyttö:




Valaistus

helppo tehdä spottien avulla, esimerkiksi new yorkin victorias secret myymälä: hämärä myymälä, dramaattisdet kohdevalot ja hämärä tunnelma.

dramaattiisen valaistuksen ongelma on myynnillisesti ,ettei se nosta kaikkia tuotteita esiin, mutta sillä saa monotooniseen seinään fiiliseroja.








Rajussa ajassa hahmotelmani esillepanosta. Koitin hakea vertikaalista samankaltaisuutta, ja horisontaalista vaihtelevuutta. X-edustaa graafista materiaalia.




Kohtaamisjärjestys

Kohtaamisjärjestys tarkoittaa sitä, mitä asiakas näkee ensimmäisenä ja viimeisenä kun tulee sisälle myymälään. Kulkureittien ja opastuksen tulee olla selkeät. Kohtaamisjärjestys ja tuoteryhmittelyn looginen, valaistuksen riittävä ja asiakkaan on pystyttävä hahmottavaan helposti mistä mikäkin tuote löytyy. Tilan täytyy olla selkeä, eli ei saa olla liian ahdasta tai sotkuista. 


Esillepanoilta kuluttajat odottavat ideoita ja vinkkejä. Niiden tulee olla ajankohtaisia, valmiiksi mietittyjä kokonaisuuksia, joissa on yhdistelty erilaisia tuotteita. Erittäin olen- naiseksi koettiin myös esillepanojen toimiva värimaailma. Asiantuntijoiden käyttämät keinot puhuttelevat myös kuluttajia. 


Yleensä reitti koostuu seuraavasti:

  • Etutila/ a-alue. Uutuudet ja kampanja
  • Keskitila/ myymälän keskellä oleva alue. Täällä yleensä perusvalikoima.
  • Seinustat/myymälää kiertävät seinät

Tässä yleinen kohtaamisjärjestys, se mitä asiakas huomaa ensimmäisenä tullessaan liikkeeseen




No comments:

Post a Comment