Thursday, November 19, 2020

Työssäoppiminen - Brand Secondhand

 Brandsecondhand

Brandseconhand, BSH, on Helsinkiläinen laatutuotteisiin erikoistunut second hand (eli käytettyjen vaatteiden) liike. Kohderyhmänä ovat hyvin pukeutuvat ihmiset, laatu- ja merkkitietoiset miehet ja naiset ikään katsomatta. Liike on erikoistunut erityisesti katumuotiin. BrandSecondhandilla on Helsingin- ellei koko Suomen- laadukkain ja kattavin miesten valikoima.

Kyseessä on indie-liike, joten heillä ei ole konseptin mukaista visualistia. Liikkeen miesten puolesta vastaa omistaja ja esillepanoja naisten puolella tekee pääsääntöisesti pitkän työuran visualistina tehnyt työntekijä. Visuaalisen työn tehtäviin kuuluu erityisesti sosiaalinen media: usein postaaminen, tuotteiden esittely ja mielenkiintoiset kuvat. Instagramin seinällä olevat kuvat ovat ammattivalokuvaajan ottamia, ja näissä noudatetaan hänen visiotaan. Seinäkuvien harmoniaa ei rikota, eli seinälle ei postata muita kuin näitä hänen kuviaan. Story osuus on se, missä liikettä ja sen tuotteita esitellään rennommin. Visuaalinen ilme myymälässä on pääsääntöisesti omistajan näkemyksen mukainen: rento, trendikäs ja helposti lähestyttävä. 

brandsecondhand logo




Musiikki

Musiikkina toimii vartavasten liiikeeseen luotu soittolista. "Ei täällä voi mikään Popeda soida" eli helposti kuunneltavaa, letkeätä myymälämusiikkia, pääosin housea. Liikkeen omistaja on myös dj ja hän soittaa viikottain levyjä liikeessä.



Liikkeessä on hyvä akustointi, joten siellä ei kuulu naapurien, putkistojen tai ilmastoinnin ääniä. Tieltä kuuluu ohiajavien ratikoiden kirskuntaa.

Valaistus

Valaistus on myymälässä sisäänrakennettu spottivaloseinä liikkeen etuosassa ja liikkeen takaosassa loisteputket ja seinässä lampetit. Liikkeessä on huonosti pistokkeita, joten lisävalot ovat valitettavasti pannassa. Pari neonväristä ledvärivaloa löytyy tunnelmanluojina.

neonvalo


spottivalo BSH

spottivalo BSH


Tuoksu

Myymälässä on tavoitteena tuoksua raikkaalle ja vaatteiden puhtaille. Sisällä ei tuoksu perinteille kirpparille, koska vaatteet ovat pestyjä ja hyväkuntoisia tullessaan myyntiin. Siisteydestä huolehditaan ja ikkunoita ja ovea avataan tarpeeksi usein ilmaa raikastaakseen. Liikkeessä on ripoltetuna tuoksukynttilöitä.

Jäte ja hiilijalanjälki

Myymälässä ei tule hirveästi ylimääräistä pakkausroskaa, sillä käytettynen tuotteiden myymälänä tuotteet tulevat myymälään asiakkaiden omissa kasseissa, ilman pakkauksia yms. Myymälässä tulee oikeastaan vain kenkien pahvijätettä, tämä kierrätetään asianmukaisesti taloyhtiön pahviroskiksessa tai uusiokäytetään esillepanoissa (kenkien pahvitollot yms). Hintalaput uudelleenkäytetään, ainoastaan pienet muovilenksut heitetään roskikseen. Muutoin jätettä syntyy pääasiassa henkilökunnan taukotilassa: kahvikoneen metallipatruunat (kierrätetään metallinkeräyksessä), ja juomapullot (pullonkeräykseen). 

Hiilijalanjälkeä on mietitty paljon jo itse liikeideassa, onhan kyseessä second hand. Pikamuodin (fast fashion) vastaisesti ostamalla second handia tuet pienyrittäjää, edistät slow fashionia ja myös samalla rahalla saat laadukkaamman tuotteen. Liikkeessä on useita eri itsenäisten suunnittelijoiden ja muotitalojen tuotteita.





Esillepanoalueet:

Miesten ja naisten vaatteita ole erikseen merkitty, koska a) onko sillä väliä miltä osastolta ostat ja b) jottei tulisi syrjivää vaikutelmaa. Kuitenkin perinteisenä miesten mallistona tai isommat koot ovat ovelta katsoessa vasemmalla ja koristeellisemmat ja pienemmät koot oikealla. 


Sisääntulolta liikkeeseen astuessa sinua tervehtii iso liikkeen logolla varustettu matto. Vasemmalla ja oikealla on heti tarjolla sporttista vaatetta ja kenkää, nämä myös näkyvät isoista lasi-ikkunoista ulos kadulle. Vasemmalle avautuu isompien kokojen sporttiset hupparit ja t-paidat. Käytävän päässä näät matoilla korostetun alueen, jossa on farkkurekki päädyssä. Talvitakit (ajankohtainen-rekki) on näkyvällä paikalla  hyvin valaistetulla alueella. 

esillepanoalueet bsh


Graafinen materiaali

Näyteikkunassa sijaitsevat aukiolojat, sometilien mainos ja näyteikkunan tuotteiden hinnat kertova kyltti. Sometilien mainos löytyy myös kassalta. Ulkona seisoo katuständi. Ikkunoissa on teippaukset. Sisustustauluja ripoteltuna ympäri liikettä 
sisustustaulu batman keltaisella taustalla bsh

retail store window display näyteikkuna

follow us on social media board
suunnittelemani toimintakehoitus kehystettynä

Marilyn Monroe board store  decor display


Myymäläkalusteet

Myymäläkalusteissa on pääosin metallia ja muovia. Pääosin huonekalut ovat valkoisia. Myymälähyllymoduuleita on kahdella sisäänkäynnin viereillä seinällä. Myymälässä on onnistuttu hyvin hyödyntämään erikorkuisia tasoja , moduuleina toimivat mm kierrätyskeskuksista hankitut pöydät ja tasot, sekä ikean kallax-hyllyt. Yrityksen omistaja Timo on sisustaja ammatiltaan, joten hän on myös itse toteuttanut myymälän visuaalista ilmettä.

Yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa

Yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa on tiivistä, sillä varmennan miltein kaikki visuaalisen myyntityön ideani ohjaajaltani, joka on  liikkeen omistaja. Keskustelemme yhdessä ideoista ja niiden toteuttamisen realistisuudesta: esimerkiksi minulla oli paljon ideoita valaistuksen lisäämisestä myymälään, mutta ammatiltaan sisustaja oleva ohjaani valaisi minua liiketilan rakenteellisesta rajallisuudesta. 



Henkilökunnan pukeutuminen

Henkilökunnalla ei ole varsinaisia työvaatteita. Pukeutumisen yleisohjeet ovat "fiksu pukeutuminen maalaisjärjellä" : turvalliset kengät, millä jaksaa koko päivän ja perus siisti olemus. Tyyli on jokaisen omassa tulkinnassa, toki trendikäs olemus on toivottavaa.


Asiakkaana myymälässä ja myymälätilan skannaus


Julkisivu

Ulkona pöytä, jonka päällä on kukka ja kynttilä. Katuständi. Maahan on valaistu BSH-logo valonheittimellä.  Isot valaistut Seconhand-tekstit ikkunassa. Teippauksia.




Asiakkaan kierto

Asiakkaan kierto myymälässä tapahtuu yleensä looppina.  Hän koskee useimmiten liikeen etuosan kahta ensimmäistä rekkiä, ja hivelee kassan edustalla olevaa hempeäväristä rekkiä. 


asiakaskierto
BSH-myymälän asiakaskierto mitattuna. Kuvassa yleisin miesten reitti.


naisten kulkureitti myymälässä


Uuden esillepanon ja järjestyksen myötä looppi on pienentynyt, ja asiakas viettää keskimääräisesti edemmän aikaa myymälässä. Miesten osaston farkut ovat jaoteltu kahteen erilliseen osioon, alle ja yli 50e maksaviin . Rekit ovat sijoiteltu erilleen toisistaan. Tämä antaa myös katseelle hieman lepoa. Asiakkaat ovat nyt viettäneet farkkurekillä enemmän aikaa. Näin myös turvavälien pitäminen on mahdollista kaupassa.


VISUAALINEN MYYNTITYÖ


Näyteikkunoita ja mallinukkeja







itsenäisyyspäivän kunniaksi ukko viihteellä



Alppituristi


















Tuotteiden järjestelyä 

Muokkasin esillepanoja tunnilla opittujen myyntiteorioiden jälkeen. Esimerkkinä kenkä-seinän esillepano:
siirsin paremman katteen omaavat tuotteet katseenkorkeudelle, raskaimpia ja suurempia kokoja alemmmaksi ja kaikkein halvimmat kengät alas. Pyrin myös yhtenäistämään ilmettä horisontaalisesti. Tämä toimi pääasiallisena ohjenuoranani myymälän siistimisessä.
seinäesillepano
ENNEN



kenkien seinäesillepano
JÄLKEEN



Hot-rekin talvivaatteet siirtyivät toiselle puolelle myymälää muiden takkien joukkoon. Yhdistimme sportti-aluetta tuomalla vaatteet kenkä-seinän viereen.
esillepano
ENNEN

esillepano jälkeen
JÄLKEEN


ENNEN

farkkuja
JÄLKEEN


Muokkasimme naisten juhlavaatteiden esillepanoaluetta tiivimmäksi ja ryhmittelimme esillepanoa. Vaaleanpunaisen ympyrän kengät ovat volyymilla, nostettuna arvokkaampien tuotteiden viereen herätellen mielenkiintoa. Korkeuden vaihteluilla olemme tuoneet katseelle ärsytystä. Myyvimmällä korkeudella olevat mekot (tumma pinkki) ja  ristiinmyyntinä laukku ja kengät (liila ympyrä). Tumman pinkin mekot ovat katteeltaan hyviä, mutta perusmalliset mekot eivät itsestään nouse esiin. Siksi olemme asetelleet ne spesiaalimpien iltapukujen viereen (liila suorakulmio). Liilassa suorakulmiossa on vertikaalista huomiointia kimalteiden muodossa, kts kengät. Vihreässä. ympyrässä olemme tuoneet kalliimmat nahkatakit juhlaesillepanon viereen aasinsiltana vasemmalla alkavan takkiesiinpanon tueksi.  


Myymälän uudistus


ENNEN: 














JÄLKEEN















No comments:

Post a Comment