Brandsecondhand
Brandseconhand, BSH, on Helsinkiläinen laatutuotteisiin erikoistunut second hand (eli käytettyjen vaatteiden) liike. Kohderyhmänä ovat hyvin pukeutuvat ihmiset, laatu- ja merkkitietoiset miehet ja naiset ikään katsomatta. Liike on erikoistunut erityisesti katumuotiin. BrandSecondhandilla on Helsingin- ellei koko Suomen- laadukkain ja kattavin miesten valikoima.
Kyseessä on indie-liike, joten heillä ei ole konseptin mukaista visualistia. Liikkeen miesten puolesta vastaa omistaja ja esillepanoja naisten puolella tekee pääsääntöisesti pitkän työuran visualistina tehnyt työntekijä. Visuaalisen työn tehtäviin kuuluu erityisesti sosiaalinen media: usein postaaminen, tuotteiden esittely ja mielenkiintoiset kuvat. Instagramin seinällä olevat kuvat ovat ammattivalokuvaajan ottamia, ja näissä noudatetaan hänen visiotaan. Seinäkuvien harmoniaa ei rikota, eli seinälle ei postata muita kuin näitä hänen kuviaan. Story osuus on se, missä liikettä ja sen tuotteita esitellään rennommin. Visuaalinen ilme myymälässä on pääsääntöisesti omistajan näkemyksen mukainen: rento, trendikäs ja helposti lähestyttävä.
Musiikki
Musiikkina toimii vartavasten liiikeeseen luotu soittolista. "Ei täällä voi mikään Popeda soida" eli helposti kuunneltavaa, letkeätä myymälämusiikkia, pääosin housea. Liikkeen omistaja on myös dj ja hän soittaa viikottain levyjä liikeessä.
Liikkeessä on hyvä akustointi, joten siellä ei kuulu naapurien, putkistojen tai ilmastoinnin ääniä. Tieltä kuuluu ohiajavien ratikoiden kirskuntaa.
Valaistus
Valaistus on myymälässä sisäänrakennettu spottivaloseinä liikkeen etuosassa ja liikkeen takaosassa loisteputket ja seinässä lampetit. Liikkeessä on huonosti pistokkeita, joten lisävalot ovat valitettavasti pannassa. Pari neonväristä ledvärivaloa löytyy tunnelmanluojina.
Tuoksu
Myymälässä on tavoitteena tuoksua raikkaalle ja vaatteiden puhtaille. Sisällä ei tuoksu perinteille kirpparille, koska vaatteet ovat pestyjä ja hyväkuntoisia tullessaan myyntiin. Siisteydestä huolehditaan ja ikkunoita ja ovea avataan tarpeeksi usein ilmaa raikastaakseen. Liikkeessä on ripoltetuna tuoksukynttilöitä.
Jäte ja hiilijalanjälki
Myymälässä ei tule hirveästi ylimääräistä pakkausroskaa, sillä käytettynen tuotteiden myymälänä tuotteet tulevat myymälään asiakkaiden omissa kasseissa, ilman pakkauksia yms. Myymälässä tulee oikeastaan vain kenkien pahvijätettä, tämä kierrätetään asianmukaisesti taloyhtiön pahviroskiksessa tai uusiokäytetään esillepanoissa (kenkien pahvitollot yms). Hintalaput uudelleenkäytetään, ainoastaan pienet muovilenksut heitetään roskikseen. Muutoin jätettä syntyy pääasiassa henkilökunnan taukotilassa: kahvikoneen metallipatruunat (kierrätetään metallinkeräyksessä), ja juomapullot (pullonkeräykseen).
Hiilijalanjälkeä on mietitty paljon jo itse liikeideassa, onhan kyseessä second hand. Pikamuodin (fast fashion) vastaisesti ostamalla second handia tuet pienyrittäjää, edistät slow fashionia ja myös samalla rahalla saat laadukkaamman tuotteen. Liikkeessä on useita eri itsenäisten suunnittelijoiden ja muotitalojen tuotteita.
Esillepanoalueet:
Miesten ja naisten vaatteita ole erikseen merkitty, koska a) onko sillä väliä miltä osastolta ostat ja b) jottei tulisi syrjivää vaikutelmaa. Kuitenkin perinteisenä miesten mallistona tai isommat koot ovat ovelta katsoessa vasemmalla ja koristeellisemmat ja pienemmät koot oikealla.
Sisääntulolta liikkeeseen astuessa sinua tervehtii iso liikkeen logolla varustettu matto. Vasemmalla ja oikealla on heti tarjolla sporttista vaatetta ja kenkää, nämä myös näkyvät isoista lasi-ikkunoista ulos kadulle. Vasemmalle avautuu isompien kokojen sporttiset hupparit ja t-paidat. Käytävän päässä näät matoilla korostetun alueen, jossa on farkkurekki päädyssä. Talvitakit (ajankohtainen-rekki) on näkyvällä paikalla hyvin valaistetulla alueella.
Graafinen materiaali
suunnittelemani toimintakehoitus kehystettynä |
Myymäläkalusteet
Myymäläkalusteissa on pääosin metallia ja muovia. Pääosin huonekalut ovat valkoisia. Myymälähyllymoduuleita on kahdella sisäänkäynnin viereillä seinällä. Myymälässä on onnistuttu hyvin hyödyntämään erikorkuisia tasoja , moduuleina toimivat mm kierrätyskeskuksista hankitut pöydät ja tasot, sekä ikean kallax-hyllyt. Yrityksen omistaja Timo on sisustaja ammatiltaan, joten hän on myös itse toteuttanut myymälän visuaalista ilmettä.
Yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa
Yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa on tiivistä, sillä varmennan miltein kaikki visuaalisen myyntityön ideani ohjaajaltani, joka on liikkeen omistaja. Keskustelemme yhdessä ideoista ja niiden toteuttamisen realistisuudesta: esimerkiksi minulla oli paljon ideoita valaistuksen lisäämisestä myymälään, mutta ammatiltaan sisustaja oleva ohjaani valaisi minua liiketilan rakenteellisesta rajallisuudesta.
Henkilökunnan pukeutuminen
Asiakkaana myymälässä ja myymälätilan skannaus
Julkisivu
Ulkona pöytä, jonka päällä on kukka ja kynttilä. Katuständi. Maahan on valaistu BSH-logo valonheittimellä. Isot valaistut Seconhand-tekstit ikkunassa. Teippauksia.
Asiakkaan kierto
Asiakkaan kierto myymälässä tapahtuu yleensä looppina. Hän koskee useimmiten liikeen etuosan kahta ensimmäistä rekkiä, ja hivelee kassan edustalla olevaa hempeäväristä rekkiä.
BSH-myymälän asiakaskierto mitattuna. Kuvassa yleisin miesten reitti. |
Uuden esillepanon ja järjestyksen myötä looppi on pienentynyt, ja asiakas viettää keskimääräisesti edemmän aikaa myymälässä. Miesten osaston farkut ovat jaoteltu kahteen erilliseen osioon, alle ja yli 50e maksaviin . Rekit ovat sijoiteltu erilleen toisistaan. Tämä antaa myös katseelle hieman lepoa. Asiakkaat ovat nyt viettäneet farkkurekillä enemmän aikaa. Näin myös turvavälien pitäminen on mahdollista kaupassa.
VISUAALINEN MYYNTITYÖ
Näyteikkunoita ja mallinukkeja
itsenäisyyspäivän kunniaksi ukko viihteellä |
Alppituristi |
Tuotteiden järjestelyä
ENNEN |
JÄLKEEN |
ENNEN |
JÄLKEEN |
ENNEN |
JÄLKEEN |
No comments:
Post a Comment