Monday, November 23, 2020

Asiakastyö indiemyymälässä- BSH

 Asiakastyö indiemyymälässä

Asiakaskohtaamiset ovat hyvin rentoja. Jokainen kohdataan yksilönä, eli ei ole mitään yhtä ja samaa kaavaa jota toteutetaan orjallisesti. Pääsääntöisesti perus käytössäännöt pätevät: Asiakasta tervehditään heti ovella ja otetaan katsekontakti. Riippuen hänen reaktiostaan ja vibastaan, häntä/heitä lähestytään ja kysytään ovatko etsimässä jotain tiettyä. Yleensä pienemmän putiikin henkeen kuuluu rennompi jutustelu, ketjumyymälöiden kolmiportaisen asiakaskohtaamisen sijaan. 


Shoppailu seconhand-myymälässä on heräteostos ja tunnepohjaista, asiakas on "vain katselemassa" mitä on tarjolla, millaisia aarteita myymälästä voi löytyä. Tuotteita on vain yksi laatuaan ja kokoaan, joten sen oikean löytäminen on osa elämystä, jota second hand-shoppailijat metsästävät.


Asiakastyö on hyvin sosiaaliseen mediaan painottunua. Tästä lisää alla. Visuaalinen ilme on myöskin ehdottomasti suurin valttikortti ja myyntiväline, koska esimerkiksi yllättävän usea asiakas tulee liikkeeseen kuulokkeet korvilla tai kehonkielellään viestii, ettei ole innokas kovin hanakkaan kanssakäymiseen - varsinkaan nyt korona-aikana. 


Sosiaalinen media ja sisällöntuottaminen

Pääfocus on instagramissa, jonka kautta jaetaan suoraan facebookkiin. Instagram-sivun seinän valokuvat ovat ammattivalokuvaajan ottamia. Myymälässä visuaaliseen myyntityöhön kuuluu tuotteiden kuvaaminen instagramin mystory-osioon. 


My story

Mystory on Instagramin palvelu, jossa voit tehdä 24 tunnin ajaksi näkyville pienen tarinan kuvan, tekstin tai videon muodossa. Mystrorya kannattaa päivittää usein, jotta yrityksesi nimi pompahtaa mahdollisimman usein etusivulle. Tarinat kannattaa 
instagram mystory
Kuva: kuuluu



Kuvat tulee olla tarkasti rajattuja, eli tuote kuuluu näkyä kuvassa kokonaan eikä kuvassa saa olla muita ylimääräisiä asioita. Kuvaan liitetään tekstillä tuotetiedot: merkki, koko ja hinta. Storyissa pyritään välttämään yleiskuvia, epäolennaisuuksia ja giffejä. 



Seuraajien lisääminen

Seuraajia olemme koittaneet haalia lisää mainostamalla instagram sivua suullisesti ja myös graafisella materiaalilla myymälässä. Minä suunnittelin A4-kyltit, joita on kehystettynä myymälässä kaksi kappaletta.  Tein myös käyntikortin, joita pidetään esillä kahdella eri pöydällä, jaetaan kasseihin ja viedään eri asiakkaille jutustelun lomassa. Instagram-seuraajat ovat nousseet tänä aikana n 130 henkilöllä. 


follow us
käyntikortti brandsecondhand

käyntikortti brandsecondhand

käyntikortti asiakkaalle














Tapahtumat

Huomiota voi herättää myös erilaisilla tapahtumilla. Mister Mint, suomen ensimmäinen kenkäpesula, tuli BSH:lle pitämään pop up liikettä viikoksi. Mainostimme tapahtumaa laajasti instagramissa.

mister mint pop up
loimme pop upille instagramiin countdownin eli lähtölaskennan. Kuva: screenshot kuvaamaltani videolta

mister mint pop up bsh
Mister Mint Pop Up storen tapahtuman mainontaa ja tilien välistä liikehdintää ja mainontaa. Kuva: minä



Arvonta


Tein brandsecondhandille lahjakortin, joiden lanseerausta juhlistimme asiakasarvonnalla. 
lahjakortti brandsecondhand
Tavoitteena oli tarpeeksi yksinkertainen ulkoasu, jotta kortti olisi monikäyttöinen, eikä sidottu mihinkään yksittäiseen juhlaan. Suunnittelu: minä


brandsecondhand Instagram


singles day


singles day


Kyselyt ja seuraajien kanssa vuorovaikuttaminen


Sosiaalisen median suunnitelma

sosiaalisen median suunnittelua


No comments:

Post a Comment