Asiakastyö indiemyymälässä
Asiakaskohtaamiset ovat hyvin rentoja. Jokainen kohdataan yksilönä, eli ei ole mitään yhtä ja samaa kaavaa jota toteutetaan orjallisesti. Pääsääntöisesti perus käytössäännöt pätevät: Asiakasta tervehditään heti ovella ja otetaan katsekontakti. Riippuen hänen reaktiostaan ja vibastaan, häntä/heitä lähestytään ja kysytään ovatko etsimässä jotain tiettyä. Yleensä pienemmän putiikin henkeen kuuluu rennompi jutustelu, ketjumyymälöiden kolmiportaisen asiakaskohtaamisen sijaan.
Shoppailu seconhand-myymälässä on heräteostos ja tunnepohjaista, asiakas on "vain katselemassa" mitä on tarjolla, millaisia aarteita myymälästä voi löytyä. Tuotteita on vain yksi laatuaan ja kokoaan, joten sen oikean löytäminen on osa elämystä, jota second hand-shoppailijat metsästävät.
Asiakastyö on hyvin sosiaaliseen mediaan painottunua. Tästä lisää alla. Visuaalinen ilme on myöskin ehdottomasti suurin valttikortti ja myyntiväline, koska esimerkiksi yllättävän usea asiakas tulee liikkeeseen kuulokkeet korvilla tai kehonkielellään viestii, ettei ole innokas kovin hanakkaan kanssakäymiseen - varsinkaan nyt korona-aikana.
Sosiaalinen media ja sisällöntuottaminen
Pääfocus on instagramissa, jonka kautta jaetaan suoraan facebookkiin. Instagram-sivun seinän valokuvat ovat ammattivalokuvaajan ottamia. Myymälässä visuaaliseen myyntityöhön kuuluu tuotteiden kuvaaminen instagramin mystory-osioon.
My story
Kuva: kuuluu |
Kuvat tulee olla tarkasti rajattuja, eli tuote kuuluu näkyä kuvassa kokonaan eikä kuvassa saa olla muita ylimääräisiä asioita. Kuvaan liitetään tekstillä tuotetiedot: merkki, koko ja hinta. Storyissa pyritään välttämään yleiskuvia, epäolennaisuuksia ja giffejä.
Seuraajien lisääminen
Tapahtumat
Huomiota voi herättää myös erilaisilla tapahtumilla. Mister Mint, suomen ensimmäinen kenkäpesula, tuli BSH:lle pitämään pop up liikettä viikoksi. Mainostimme tapahtumaa laajasti instagramissa.
loimme pop upille instagramiin countdownin eli lähtölaskennan. Kuva: screenshot kuvaamaltani videolta |
Mister Mint Pop Up storen tapahtuman mainontaa ja tilien välistä liikehdintää ja mainontaa. Kuva: minä |
Arvonta
Tavoitteena oli tarpeeksi yksinkertainen ulkoasu, jotta kortti olisi monikäyttöinen, eikä sidottu mihinkään yksittäiseen juhlaan. Suunnittelu: minä |
No comments:
Post a Comment