Wednesday, November 25, 2020

Visuaalinen myyntityö

Visuaalinen myyntityö

Markkinointi on tietoista vaikuttamista ihmiseen ja tämän ostopäätökseen. Ihmisen toimintaa täytyy ymmärtää, jotta siihen voidaan vaikuttaa. Ihmiset ovat laumasieluja, joten toiset ihmiset vaikuttavat meidän ostopäätökseemme. Markkinoinnin tuloksellisuus riippuukin kohderyhmän tunnistamisesta ja sen ymmärtämisestä.

Ihmisen ostotoimintaan vaikuttavia tekijöitä

  • ihmisen psykosysteemi
  • Henkilökohtaiset persoonapiirteet
  • Perhetausta
  • Kulttuuritausta
  • Yleiset markkinaperusteet
  • Elinvaihe
  • Sosioekonominen tilanne
  • Yhteiskuntataloudellinen ja arvoperustainen tilanne
  • Markkinaärsykkeet



"markkinointi on psykologiaa.. ja matematiikkaa!"








Markkinointi

Markkinoinnin perussääntö on, että kaikki myydään tunteella, ihmisen vain täytyy pystyä perustelemaan ostoksensa itselleen ja muille järjellä. Markkinointi-mix 

markkinoinnin neljä peetä

kuva: Taina Matis











 "Mitä on visuaalinen myyntityö?" ryhmätehtävä



"Mitä on visuaalinen markkinointi?" -ryhmätehtävä






Tunnista kohderyhmäsi ja elämäntyyliin eläytyminen

Pystymällä kategorisoimaan potentiaalisen ostajasi ja eläytymällä tämän elämäntyyliin, ymmärrät häntä ja hänen tarpeitaan paremmin. Tutustu mitä he ostavat, miten he tuotteita käyttävät, mitä arvoja heillä on, mitä he katsovat, syövät, minne matkustavat.. Irtaudu omista mieltymyksistäsi ja tutki kohderyhmääsi. Voit tehdä pinterest-taulun, seurata genren suosikkivaikuttajia 
kohderyhmän tunnistaminen
kuva: mediatoimisto Voitto



Kysyntä ja tarjonta








Elämyksellinen myymälä

Näkökulmia elämykselliseen myymälään
kuluttajalla on mielihyvään liiittyvä, itsekäs, hedonistinen syy ostaa. Jos tuotteita on tarjolla paljon samankaltaisia, ostaja kiinnittää huomiota mistä hän tuotteen ostaa. Tässä kohtaa visuaalisesti upea myymälä saa ihan tavallisenkin tuotteen vaikuttamaan houkuttelevammalta.
Elämyshoppailija hakee kokemusta, tunnetta siitä, että on osallistutnut johonkin tapahtumaan. Hänelle herätetään näitä tuntemuksia liikkeessä musiikin, tuoksujen ja esillepanojen avulla. Elämys koostuu viidestä eri ulottuvuudesta:aistit, tunteet, ajatukset, toiminta ja tunne. (b.schmitt)
elämysshoppailija

shoppailumotiivit
kuvat: aspaope






Markkinointiin vaikuttavat ihmisen perusominaisuudet

  • laiskuus: valmiit tuotepaketit,helppous
  • ahneus : kylkiäiset /lisämyyntiä
  • mukavuudenhalu ; hemmottelu
  • itsekkyys: 
  • kateus : hankkii asioita,jotta tuntisi olonsa tasavertaiseksi
  • pätemisen hakuisuus : tunnustuksen hakeminen
  • yhteenkuuluvuuden tunne : haluaa olla osa joukkoa, merkkivaatteet
  • uteliaisuus: kokeilunhaluinen
  • turvallisuudenhakuisuus : vakutuukset, varashälyttimet

















































 





No comments:

Post a Comment