Monday, December 14, 2020

Näyteikkuna ja pöytäesillepano

Näyteikkunan ja pöytäesillepanon tarkoitus on myynnin lisääminen. Tehtävänä on tehdä myymälän ja firman viesti ja liikeidea heti selväksi, erottua kilpailijoista ja kiinnittää huomiota. Nämä ovat yleensä esillä vuorokauden ympäri, etenkin näyteikkuna, mikä toimii liikkeen käyntikorttina ohikulkijoille. Näyteikkuna on valaistu avoin tila, taaten myös näkymän sisään myymälään tai herättää mielikuva. Näyteikkunan takaosa saattaa olla suljettu, tai avonainen myymälään: ensimmäinen antaa mahdollisuuden mielikuvitksellisiin esillepanoihin ja jälkimmäinen tarjoaa näköyhteyden myymälään.Sen ulkoasua yleensä muutetaan kampanjan tai ajankohtaisen teeman (juhlapyhät, väriviestintä) mukaan. Näyteikkunan pointti on napata huomiosi, siksi sen muuntelu on tarpeellista. Toimiva näyteikkuna toimii kehoituksen astua sisään myymälään.  Pöytäesillepanot ovat oivia mahdollisuuksia ristiinmyymiselle, mielikuvien ja mielihalujen herättelylle.

Ristiinmyymisessä on esillepanopöytä, jossa samanhenkisiä tuotteita eri tuoteryhmistä. Esimerkiksi kengistä saattaa olla esillä sandaaleja, paksupohjaisia tennareita ja iltatossuja, mutta kaikissa niissä on joku yhteneväinen detail. Yleensä myös tälläinen pöytä on luotu asiakas profiloimalla, eli millainen maku hänellä on, millaisia muita tuotteita hän mahdollisesti ostaisi. Näin hänelle annetaan ideoita ja mahdollisesti noutetaan keskiostoksen summaa. (lähde: makingavisualist)

Nykyään suuri osa viestinnästä on siirtynyt verkkoon, jolloin laadukkaat valokuvat esillepanoista tai yleisilmeestä ajavat samaa virkaa. 


AIDA

Sekä perinteisessä kivijalan visuaalisessa markkinoinnissa että verkkokaupan kaupallistamisessa käytetään niin kutsuttua AIDA mallia. Kaupallistamisen perimmäinen tarkoitus on palvella asiakasta ja poistaa ostamisen esteitä luomalla hyödyllistä sisältöä, viestejä, houkuttelua sekä kaupallisia esillepanoja, jotka johtavat asiakkaan ostamaan. AIDA kannattaakin pitää mielessään sivustoa rakennettaessa.

kuva: yanca



aida method
kuva: BSS


 Kultainen leikkaus

Kultainen leikkaus on lukujen suhde, jota noudattavat pituudet ja muodot koetaan usein esteettisesti miellyttävänä. Näin ollen kultaista leikkausta on käytetty paljon mm. taiteessa ja arkkitehtuurissa. Kultainen leikkaus on nähtävissä myös luonnossa monien kasvien rakenteissa, kuten lehtien välisen kulman suuruutena. Kultainen leikkaus liittyy läheisesti Fibonaccin lukuihin. Myös Fibonaccin lukuja löytyy luonnosta esimerkiksi männynkävyn tai ananaksen suomujen muodostamien spiraalien lukumääristä. Kultainen leikkaus ja Fibonaccin luvut ovat kiehtoneet matemaatikoita kautta aikojen. (lähde)




Sommitteluperiaatteet


Yleisiä rajauksia: Rajaa värien määrä: 3 kpl. Ryhmittele tiiviisti: kokonaisuus ikkunan vasempaan reunaan, oikealle tyhjää tilaa. Optinen keskipiste on katsojan silmien korkeudella, keskellä ikkunaa, paikka johon katse ensimmäisenä kiinnittyy.

  • Symmetrinen ryhmittely: asettelu muodostaa peilikuvat keskiakselin molemmille puolille. Jäykkä ja staattinen, ei liikettä. Tasapaino syntyy symmetrian avulla - lopputulos rauhoittava ja juhlallinen.
  • Epäsymmetrinen ryhmittely: vapaa, panoittuu tilan toiseen reunaan, dynaaminen, mielenkiintoinen, jännitteitä, kiinnostava.
  • Kolmio sommittelussa: mielenkiintoinen kokonaisuus, diagonaalinen linja, ohjaa katsetta, tiivis kokonaisuus.
  • Kolmiosommittelu: korokkeet pyramidin muotoon.
  • Toistoryhmittely: vaakalinjaan, pystylinjaan, limittäin asettelu.
  • Pariton määrä: mielenkiintoinen ryhmittely, keventää kokonaisvaikutelmaa.
  • Suorat linjat: tuovat tuotteen esille, tekevät kokonaisuudesta selkeän ja helposti hahmotettavan.
  • Rytmi: ryhmät sijoitetaan lähelle toisiaan, etäisyyksiä vaihtelemalla sommittelu
  • Tyhjä tila: jätä reunoille riittävästi tyhjää tilaa - tuote nousee selkeästi esille. (lähde)


Horisontaali <-> Vertikaali

Diagonaali ja Katseenvangitsija

No comments:

Post a Comment