Hankin asiakkaan suhteiden kautta. Valmistelin yhteydenottoa selvittämällä hänen nykyisen graafisen aineistoin ja kartoittamalla hieman hänen näkyvyyttään. Kyselin ja ehdotin aktiivisesti palveluani. Otin yhteyttä asiakkaaseen aluksi hänen toiveidensa mukaan whatsappilla. Lopun yhteydenoton kuvien vaihdon yms hoisimme sähköpostitse.
Kartoitin asiakkaan tilannetta haastattelemalla häntä lisää ja ehdottomalla hänelle palvelua, sen pohjalta minkä voisin uskoa palvelevan häntä. Hän oli halunnut pitkään kyseisiä asioita, mutta hänellä ei ole ollut tietotaitoa/aikaa asiaan paneutumiseen.
Asiakas on yksityinen mandariinikiinan tuutori. Hänellä on jo ennestään pieni asiakasryhmä, jota hän on toivonut kasvattavansa. Edelliset asiakkaat hän on saanut lähitalossa olevan flaijerin kautta. Hän toivoisi saavansa kotikaupungistaan laajemmalta alueelta asiakkaita, tai uusia kansainvälisiä. Tähän tulisi apuun ns digitaalinen flaijeri eli instagram.
Neuvottelu
- valmistelee yhteydenottoa ja ottaa yhteyttä asiakkaaseen
- hankkii asiakkaan
- kartoittaa kattavasti asiakkaan tarpeet ja odotukset
- neuvottelee asiakkaan kanssa suunniteltavan asiakastyön aikataulusta ja kustannuksista
- keskustelee asiakkaan kanssa ammattialan asiakastyöstä alansa asiantuntijuutta osoittaen
- laatii yksityiskohtaisen työsuunnitelman
- tekee tarjouksen asiakkaalle.
Aikataulu
Suunnittelu, benchamarkin ja tiedonhankinta : 7.-9.12. 9.-10.12. luonnokset, värikartta, hahmotelmat.
Asiakkaan kanssa keskustelu projektin etenemisen esittely ja 2 vaihtoehdon esittäminen 13.12. puoleenpäivään mennessä. Tällöin asiakkaalla mahdollisuus korjauksiin ja toiveisiin, 14.12. työn luovutus ja asiakaspalaute, sekä digitaalisen planssin teko. 15.10. klo 10 näyttäkeskustelu, joten 15.10. aamulla blogien hiomista yms.
Keskustelemme mahdollisuudesta lähettää tarjouspyyntö suomalaiseen painotaloon. Laadin tarjouspyynnön, etsin paikalliset painotalot .
Pysyin aikataulussa tekemällä itselleni päivä- sekä tuntikohtaisen tavoitekalenterin. Laatutavoitteet koitin ottaa huomioon tiedostojen ja kuvien oikeanlaisella tiedostomuodolla
Palautteen annolle sovimme 14.12. Palaute toimitetaan kirjallisena. Ympäristön siisteydestä huolehdin parhaani mukaan välttämällä sotkua.
Asiakkaan toiveet
Teksti oli valmiina, jota sain muokata asiayhteyteen sopivaksi.
Kustannustehokkuutta toimittiin, koska kyseessä on pienyrittäjä.
Digitaalinen: Instagram Printti: flyeri a4
Asiakkaan väritoiveet kartoitteettiin. Hän toivoi joko sinistä, tumman vihreää tai mustaa.
Selasin värien merkitysten muistiinpanoja muistiinpanoistani . Asiakas myös mainitsi useiden opetusmainosten olevan aika suht "pliisuja" ja neutraaleja, joten flaijerin pitäisi erottua. Yleensä on tarjolla neutraaleja sävyjä, vihreää, oranssia, vaaleaa keltaista.
Sininen väri on yleensä väri, joka herättää luottamusta. Se myös rauhoittaa. Kulttuurinen aspekti on kuitenkin otettava huomioon. Vaikka useassa värisuosituksessa kehoitetaan välttämään punaista, on punainen väri kiinalaisessa kulttuurissa keskeinen, sekä myös siihen helposti yhdistettävä. Etsin tietoja värin merkityksistä esim hakusanoilla "colors for tutors" ja "color psychology for learning"
Typografia
Selvitin mikä typografia herättää luottamusta
Benchmarking
Etsin erilaisten yksityisten palveluntarjoajien sivuja. Niitä löytyikin runsaasti
- Udemy, tutoroo
- Preply
- Verbling
- Mandarin tutor
- Mytutor
Instagramissa oli paljon yksityisyrittäjien profiileja
Kohderyhmän esittely
Kohderyhmänä opiskelijat. Tutoroitavana on enimmäkseen lapsia, mutta myös aikuisia. Design ei siis voi olla liian lapsellinen. Mainokset on myös suunnattu lasten vanhemmille.
- Ylempi keskiluokka, joilla lapset yksityiskouluissa
- Yliopisto-opiskelijat
- Kansainvälisessä bisnesmaailmassa työskentelevät
- Paljon korealaisia asiakkaita
- Kansainvälinen
- Kunnianhimoinen
|
asiakasryhmän analyysi ja kohderyhmän elämäntyyliin elätyminen |
Asiakas myös mainitsi useiden opetusmainosten olevan aika suht "pliisuja" ja neutraaleja, joten flaijerin pitäisi erottua. Yleensä on tarjolla neutraaleja sävyjä, vihreää, oranssia, vaaleaa keltaista
Johtopäätökset
Eli miten noudatin saamaani tietoa (korealaiset asiakkaat, kohderyhmä) ja mitä johtopäätöksiä tein tiedonhankinnalla.
Palveluntarjoajia on paljon.
Yleensä on tarjolla neutraaleja sävyjä, vihreää, oranssia, vaaleaa keltaista.
Värien tulisi olla rohkeita, erottuvia. Tyyliltään taiteellinen, erilainen, huomiota herättävä.
Opiskelija suunnittelee ammattialan asiakastyön.
- hankkii monipuolisesti tietoa suunnittelutyön pohjaksi ja hyödyntää ammattialan verkostoissa olevaa osaamista
- tuottaa esteettisesti korkeatasoisia ideoita ja hyödyntää monipuolisesti hankkimaansa tietoa ideoinnissa
- työskentelee yhdessä asiakkaan kanssa suunnittelun eri vaiheissa
- vertailee ja karsii perustellen tuottamiaan ideoita
- tekee vaihtoehtoisia havainnekuvia
- laatii tarvittavat tekniset piirrokset
- vertailee ja valitsee erilaisia materiaaleja ja toteutusvaihtoehtoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteet
- perustelee valintojen vaikutusta asiakastyön ulkonäköön, toteutukseen, toimivuuteen, laatuun ja hintaan
- noudattaa omaa toimialaa koskevia säädöksiä, määräyksiä ja sopimuksia vaihtelevissa palvelutilanteissa.
Suunnittelu ja luonnokset
Tein luonnoksia, sekä näytin asiakkaalle miltä työni näyttäisivät luonnossa havainnekuvien avulla. Näytin luonnoksiani ja pikaversioitani vertailuryhmälle (kaverini) .
Asiakas sai valita kahdesta eri värikartasta jo työn alkuvaiheessa, jotta työn tyyli ja suunta saataisiin eteenpäin.
Flyerissä on QR-koodi instagram tai nettisivulle. Näin ihmiset välttävät houkutusta repiä flaijeri irti
Mandariini
Yleisesti lännessä opettajien symbolina toimii omena. Mandariini on kuitenkin selkeä viittaus sekä mandariinikiinan kielen nimeen, mutta myös kiinalaiseen kulttuuriin. Kiinalaisena uutena vuotena on tarjolla mandariineja (aivan kuten meidän joulunamme). Mandariinit ovat siis hyvin selkeästi kiinaan yhdistettäviä symboleja, mutta myös selkeitä muodoltaa, jotta sitä voi käyttää faviconissa. Mandariinin väri myös soveltuu vastaväriksi siniselle
Panda
Pandakarhut ovat kiinalaisen kulttuurin suurimpia vientituotteita.
Kiinalainen estetiikka ja lohikäärmeet
Vaikka aihe voi olla ongelmallinen, on kuitenkin totta että kiinalainen estetiikka on taas "muodissa". Suomalaiset opiskelijat käyttävät lohikäärmein koristeltuja vaatteita, ja orientaaliset kuviot ovat näkyneet designissa. Tätä voi käyttää hyödyksi suunnitellussa, mainoksissa, jotka on kohdistettu nuoriin aikuisiin.
Kestävä kehitys ja säännökset
Miten noudatin säännöksiä ja varmistin, että tuotteeni on valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan. Varmistin ettei työni loukkaa tekijänoikeuksia. En siis käytä siinä kuvia, joita en ole itse ottanut, tai jos käytän, käytän niitä sivustoilta, joissa se on sallittua. En myöskään vain läpipiirrä toisen työtä suoraan.
Kestävän kehityksen periaatteita noudatin valitsemalla ympäristöystävällisen painotalon, sekä välttämästä painamasta käyntikorttiin mahdollisesti vanhehtuvia tai muuttuvia tietoja kuten hinnat, opettajan tai opetuspaikan osoitteet yms. Painottamalla digitaaliseen materiaaliin, voi myös välttää printattavien tuotteiden määrän. Myös QR-koodi flaijerissa vähentää asiakkaan houkutusta repäistä lehtinen mukaansa.
Opiskelija valmistaa ja luovuttaa ammattialan asiakastyön.
- valmistaa laadukkaasti suunnitelmien mukaisen asiakastyön
- noudattaa sovittua aikataulua ja kustannuslaskelmaa
- ottaa työskennellessään huomioon asetetut laatutavoitteet
- arvioi ja kehittää omaa toimintaansa
- viimeistelee työn huolella
- luovuttaa työn sekä pyytää palautetta
- huolehtii työympäristön siisteydestä ja parantaa sen viihtyvyyttä.
Digitaaliseen mediaan valitset väriavaruuseksi rgb. Kuvan koko ilmoitetaan pixeleinä. Riippuen mille alustalle työ tulee, valitset kuvan suhteen, instagramiin kuvansuhde on esimerkiksi 1:1 eli yhden suhde yhteen, 1080 kertaa 1080 pixeliä. Tiedoston nimeäminen, vectoreiden ja png laatu, instagramiin ladattavien kuvien koko, jotta nettisivu ei hidastu
Painovalmis
- CMYK
- mm
- bleed,
- ai. , pdf
- tiedoston nimeäminen ja kansiointi
- type: create outline, tekstin vektorointi painotaloa varten.
Julkaisuvalmis:
- RGB ( #hex)
- pixel, ai.
- jpg/png
- tiedoston nimeäminen
- kansiointi ja kansiorakenne
|
selvitin instagramin kuvakoon |
|
loin instagramin kuvakoot ja digitaalisen tiedoston määritelmät täyttävän tiedoston |
Luonnokset
Työ
Valitsin ornamentteihin vaihtoehdoilla kikkailun jälkeen lohikäärmeen. Se on tunnettu symboli, sekä edustaa hyvää onnea.
Typografia
Selvitin mitkä fontit herättävät luottamusta ja mitä valintoja yleensä tuutorit/opettajat käyttävät. Valitsin Sans serifin ja pt sansin, koska niillä voi kirjoittaa kiinalaisittan ja ne ovat hyviä opetukseen käytettäviä fontteja. Sefit ovat päättellisiä kirjaimia, eli antiikva-
typografiaa. P
äätteelliset kirjasimet ovat helpommin luettavissa painetussa tekstissä. Gigitaalisen muodon luettavuutta en joutunut liiemmin murehtia, sillä työssäni ei ole paljon tekstiä.
Sanottua:
- Arial Unicode MS and Meiryo are your typical Sans-Serif fonts, and are typically used for typing out Chinese characters very clearly and boldly.
- A category of typefaces that do not use serifs, small lines at the ends of characters. Popular sans serif fonts include Helvetica, Avant Garde, Arial, and Geneva. Serif fonts include Times Roman, Courier, New Century Schoolbook, and Palatino.
Värit
Sininen väri on yleensä väri, joka herättää luottamusta. Se myös rauhoittaa. Kulttuurinen aspekti on kuitenkin otettava huomioon. Vaikka useassa värisuosituksessa kehoitetaan välttämään punaista, on punainen väri kiinalaisessa kulttuurissa keskeinen, sekä myös siihen helposti yhdistettävä. Etsin tietoja värin merkityksistä esim hakusanoilla "colors for tutors" ja "color psychology for learning"
|
Anchored by four shades of blue that range from light to dark with a burst of orange, this palette is ideal for designs that require high contrast as well as complementary shades. Pair the lightest and darkest blues for a visual pop.
|
TYÖ
Työn toimitus asiakkaalle ja palaute
Tiedostojen toimitus onedrive kansiolla, joka jaettu pienempiin osiin. Painotalolle viestiä
Painotalo
"hei! tarvitsin A4 kokoisia flaijereita noin 20 kokoisen erän.
PalautePalautteen annolle sovimme 14.12. Palaute toimitetaan kirjallisena. Ympäristön siisteydestä huolehdin parhaani mukaan välttämällä työskentelyä eri työpisteillä.
Neuvottelu painotalon kanssa
Asiakkaan palaute oli positiivinen. Hän oli innostunut ideasta, ja tykkäsi kovasti erityisesti valmiista instagram-pohjasta.
Oma arviointi
No comments:
Post a Comment