Wednesday, April 21, 2021

Pidä yhteyttä asiakkaisiin mobiililaitteilla

 Google Garage

Mobiililaitteiden hyödyntäminen

Yrityksen verkkonäkyvyyden ylläpito ja uusien asiakkaiden tavoittaminen mobiililaitteella ovat olennainen osa mainosstrategiaa. Ihmiset viettävät enemmän ja enemmän aikaa puhelin kädessä, joten tavoitettavuus kasvaa kohdistaessa markkinointi näihin kanaviin. Tässä myös digimarkkinoinnin sanastoa


google garage


Mobiilimainonta

Mobiilimainonta on ehdottoman tärkeää, sillä älypuhemia käytetään enemmän kuin tietokoneita. Mobiilimainonta tavoittaa helposti kohdeyleisönsä, koska voit esimerkiksi mainostaa sijannin mukaan. Mainoksella voit ohjata asiakkaan nettikauppaasi, liikkeeseesi tai lataamaan sovelluksesi.  

Mobiililaitteilla haettaessa käytetään yleensä enemmän lyhyitä avainsanoja kuin pitkiä hakulausekkeita. Valitsemalla oikeat avainsanat saat sivustollesi enemmän kävijöitä. Mobiililaitteilla käytetään yleensä kosketusnäppäimistöä, jonka käyttö on hitaampaa kuin tietokoneen näppäimistön. Pidä siis avainsanat lyhyinä ja ytimekkäinä, jotta ne on helppo näppäillä peukaloilla. 


Millaisia eri tapoja on kohdentaa?
  •  Sivustosi voi näkyä hakutuloksissa
  •  Hakutermit. Tarkasta yritykseesi liittyvät hakutermit. Esimerkiksi putkiasentajan hakumainos voi näkyä hakutermeillä "putkiasentaja" tai "tukkeutunut allas". 
  • Display-mainokset. Display-mainokset näkyvät mobiilisivustojen vierailijoille. Kohdistukset mainokset näkyvät tekstinä, kuvana tai videona. Mobiilimainokset ovat pieniä, joten pidä teksti ytimekkäänä ja käytä selkeää toimintakehotusta!
  • Mainostus sovelluksissa. Jos haluat lisätä paikallisten tietoutta yrityksestäsi, voit näyttää mainoksia sovelluksissa, joista etsitään näitä palveluita ja arvosteluja.


Muista tarkistaa nettisivusi soveltuvuus mobiilaitteelle. Muokkaa mainoksesi myöskin niin, että ne sopivat erilaisten puhelimen näytöille.   Mainoslaajennus voi myös auttaa. 








Hakuverkostokampanjat mobiililaitteille

Mobiilihakumainokset ovat loistava tapa saada yrityksesi potentiaalisten asiakkaiden nähtäville samalla hetkellä, kun he tekevät haun tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Käyttäjällä optimaalinen käyttökokemus on ensisijaisen tärkeää: tarkasta siis ensimmäiseksi että sivusi on mobiiliystävällinen. Sivujen täytyy olla helppokäyttöiset eli sivujen sekä kuvien latautua nopeasti, kaikille puhelimille sopivat ja selkeät. Helppo käyttää ja kirjoittamisen tarve minimoitu. Selkeät ja suuret painikkeet helpottavat peukalolla näppäilijän selailukokemusta.

 Googlen ja Bingin avainsanojen suunnittelutyökalut auttavat sinua etsimään relevantteja hakutermejä. Voit etsiä hakutermin ja tarkistaa, kuinka paljon sitä haetaan mobiililaitteilla. Näin selvität suositut avainsanat, jotka liittyvät yritykseesi.  Hootsuite on sosiaalisen median hallintapaneeli, jonka avulla voit hallinnoida kaikkia sosiaalisen median tilejä samasta paikasta.

Nyt kun tiedät mitä ihmiset hakevat, voit luoda mainoksesi. Muista jälleen lyhyet termit. Tavoitteelliset kehotukset ja lyhyet ja yksinkertaiset mainokset toimivat parhaiten. 

Huom! Voit käyttää pelkästään mobiililaitteille suunnattuja mainoksia, jotka eivät näy tietokoneella (tämä toimii myös päinvastoin). Näin voit varmistaa helposti, että tämä räätälöity mobiilimainos tavoittaa yleisönsä.

duda mobile website
esimerkiksi Duda tarjoaa verkkosivujen optimointia mobiililaitteille




Display-kampanjat mobiililaitteille

Mobiililaitteet ovat olennainen osa display-markkinointia. Alati vaihtuvat laitteet kuitenkin tekevät "oikeanlaisen" mainoksen tekemisestä haastavaa, sillä eri alustoilla ja laitteilla (ipad vs puhelin) mainokset näyttävät erilaisilta. Display-mainonta kehittyykin nopeasti tekniikan myötä.  Koska erilaisia laitteita on paljon, yksi mainoskoko ei sovi kaikille. Etsi siis oikeat mainosmuodot, jotka sopivat eri laitteille.

Hyvä Display-mobiilimainos vaatii hieman kokeiluja. Kiinnitä huomiota erityisesti:
  • Ovatko aloitussivusi mobiililaitteille optimoituja? 
  • Onko toimintakehotukset sijoitettu keskelle ja etualalle? 
  • Ovatko tekstit ja painikkeet helposti luettavissa?

Google Ads ja Inmob ovat hyviä markkinoinnin työkaluja. Jos käytät Google Ads, ilmaisella Googlen Mainosgallerialla voit luoda nopeasti erikokoisia ja -muotoisia display-mainoksia. 
Sovellukset ovat oiva julkaisualusta. Käytä mainoksia sovelluksissa, jotka liittyvät yritykseesi, kuten arvostelu- tai  alan omissa sovelluksissa. Mainoksesi näkyvät sovellusten käyttäjille.







Sosiaalisen median kampanjat mobiililaitteille

Some-mobiilikampanja tukee hyvin mainosstrategiaasi, koska yhä useammat käyttävät somea mobiililaitteilla:
  1. Valitse sopivat some-sivustot
  2. Kohdista sitten mainonta kohdeyleisöllesi 
  3. Luo mobiililaitteille sopivia mainoksia
Voit  kohdistaa sosiaalisen median kampanjan käyttämällä erilaisia parametreja, kuten ikä, sijainti ja kiinnostuksen kohteet. Näin mainokset näytetään sellaisille asiakkaille, jotka todennäköisimmin tarvitsevat hänen palveluitaan. Muista vielä nämä tärkeät ohjenuorat:
  • Mainoksen täytyy olla lyhyt, koska mobiililaitteen näyttö on pieni
  • Kuvamainos voi toimia paremmin kuin tekstimainos
  • Karusellimainokset: ihmiset voivat selata tuotteita ja siirtyä kuvaa klikkaamalla sivustollesi
___

vielä lisäksi: Lue osoitteesta https://www.thinkwithgoogle.com/products/display-planner.html, miten voit löytää uusia kohdistustapoja Display-verkostossa Google Display Plannerin avulla. Tee sitten Display Plannerin avulla luettelo viidestä mobiilisivustosta tai sovelluksesta, joita yleisösi saattaa käyttää Display-verkostossa. Entä Mieti kaksi some-sivustoa, jotka sopivat parhaiten yrityksesi mainontatavoitteisiin. Pidä mielessä kohdeyleisösi ominaisuudet.

____


Video mobiilimainonnassa

Videoita katsotaan mobiililaitteilla yhä enemmän, joten yritysten kannattaa hyödyntää tätä trendiä videomainonnassa. Youtube on suosittu kanava ja sen katsojaluvut ovat miljardeissa.

Oikea kohdistus ja osuva video tavoittaa yleisön.Voit kohdistaa mainoksen sijainnin mukaan. Laita mainoksesi palvelusta riippuen pienemmälle alueelle: jos tarvitaan esimerkiksi putkimiestä, on palveluntarjoajan hyvä olla kulman takana, kun taas koko suomen laajuista palvelua tarjoavan yrityksen mainokset voi kohdistaa laajallekkin alueelle. Valitse alallesi sopiva youtubevideo ja aseta mielenkiintoinen mainosvideosi siihen. Kiinnitä huomiota myös julkaisuaikaan; mihin aikaan tyyppillinen kohdeyleisösi katsoja katselee videoita? Videon voi tehdä puhelimella ja sen optimaalinen pituus on 120 sekunttia.

  1. Luo osuvaa sisältöä. Sisällön on oltava kiinnostavaa. 
  2. Tee lyhyt video. Katsoja voi kyllästyä nopeasti. 
  3. Lisää selkeä toimintakehotus. Kerro, mitä toivot katsojan tekevän. 
  4. Videon tulee korostaa yrityksesi työntekijöiden ammattitaitoa.
  5. Sijoita mainoksesi yrityksesi aihetta sivuavaan videoon
  6. Avainsanoilla voit kohdistaa mainoksesi osuvaan sisältöön

____
Kirjoita käsikirjoitus mahdollista mobiilivideomainosta varten. Mikä on toimintakehotuksesi? Tee mobiilivideomainoksesta lyhyt mutta osuva.

____

Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet

Verkon selaaminen liikkeellä on suuri osa jokapäiväistä elämää, ja siksi yritysten on tärkeää hyödyntää mobiilinäkyvyyttä. Hakukoneoptimointi ja mobiilimarkkinointi kuuluvatkin yhteen.

Mobiililaitteiden kehitys

Matkapuhelinten käyttö yleistyy. Esimerkiksi Iso-Britanniassa aikuiset käyttävät noin kaksi ja puoli tuntia päivässä mobiililaitteitaan. Keskimääräisesti ihmiset käyttävät mobiililaitteita enemmän kuin tietokoneita. Yrityksesi on tavoitettava asiakkaat siellä, missä he viettävät aikaa. Toisin sanoen mobiililaitteella. Mobiilimarkkinointi, kuten matkapuhelimetkin, kehittyvät  jatkuvasti. Kun opit hyödyntämään sitä tehokkaasti, pysyt kehityksen kärjessä. Responsiivinen mobiilisivu takaa onnistumisesi.

  • Voit mainostaa paikallislehdessä, joka ohjaa ihmiset nettisivullesi
  • Kokeile lisätä mobiilisivustosi aloitussivulle painike, jolla uudet asiakkaat saavat 20 prosentin alennuksen. 
  • Sivullasi voi olla "soita nyt" painike, jota napauttamalla mobiilikäyttäjä voi soittaa sinulle. 
  • Voit lyhentää linkkejä, jotta niitä voi jakaa somessa

Mobiiliverkko ja ‑sovellukset

Käyttäjät hakevat yrityksiä useimmiten mobiililaitteilla. Hakukoneet ovat mukautuneet mobiililaitteiden käyttöön, ja yritysten on syytä tehdä samoin. Asiakkaat etsivät palveluja mobiililaitteille usein liikkeellä kiireessä ja hakevat nopeita ratkaisuja. Tulokset vastaavat hakutermejä ja sijaintia ja kertovat, onko sivusto mobiililaitteille sopiva. Helppokäyttöisyys sekä tiivis ja helppolukuinen sisältö tekevät sivustosta sopivan mobiililaitteille.


Hakukoneet suosivat sivujen responsiivista rakennetta. Responsiivinen sivu mukautuu asiakkaan/sivuilla vierailijan käyttämälle laitteelle. Voit tarkistaa sivusi soveltuvuuden Google mobiililaitesoveltuvuustestillä Mobiililaitteiden hakukoneoptimointiin vaikuttaa hakusanojen lisäksi juuri responsiivisuus, mutta myös suorituskyky ja käytettävyys. Nämä liittyvät käyttökokemukseen eli sivujen selkeyteen ja yleiseen käytettävyyden helppouteen ja suorituskyky liittyy kuvien ja videoiden latautumisnopeuteen. Vain nämä kriteerit täyttävä sivu nousee hakukoneoptimoiduksi ja näkyy mobiilihakutuloksissa.

Mobiilisovellukset

Netissivusi optimointi ei välttämättä yksin riitä. Yritysten omat appit eli sovellukset lisääntyvät. Mitä eroa on sitten sovelluksella ja mobiiliystävällisellä nettisivulla?

Mobiilikäytettävät nettisivut ovat periaatteessa kuin mitkä tahansa nettisivut, mutta vain optimoidut pienemmälle näytölle ja peukalolla ohjattaviksi. Sovellus taas on ladattava palvelu, johon on usein integroitu monia älypuhelimen ominaisuuksia, kuten gps ja kamera. Sillä voi tehdä usein sellaisia toimintoja, mihin nettisivun kapasiteetti ei riitä. Sovelluksen tekemiseen voit palkata sovelluskehittäjän tai kokeilla käyttää näitä itsepalvelutyökaluja: Appy Pie, BuildFire tai Como

Sovelluksella voit 
  • Täydentää mobiilisivustoasi ja yksinkertaistaa palveluidesi käyttöä
  • Palkita asiakkaita ja parantaa uskollisuutta 
  • Voit viestiä asiakkaille (push-ilmoitukset)
  • Helpottaa ostosten tekemistä
  • Tarjota reitin gpg-palvelun kautta liikkeeseesi








_____

Onko yritykselläsi mobiililaitteille optimoitu sivusto ja sovellus? Avaa sivustosi mobiililaitteella ja kokeile, onko sen käyttäminen helppoa. Jos yritykselläsi ei ole tällä hetkellä mobiilisovellusta, kirjoita ylös sellaisia mobiilisivustosi toimintoja, joita asiakkaat voisivat tehdä sujuvammin sovelluksen kautta.
____
 



No comments:

Post a Comment