Wednesday, April 21, 2021

Esittele ideoitasi tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin

 Google Garage

Ajatuskartta, storyboard, kuvat ja tarinankerronta tekevät ideoidesi esittelemisestä muille mielenkiintoisempaa ja huomiota herättävämpää.

google garage

Ideointi ajatuskartalla

Ajatuskartta on  ideoinnin ja yhteyksien havaitsemiseen käytettävä työkalu. Ajatuskartan luominen on helppoa: tarvitset vain kynän ja paperia. Alla olevan kuvan tapaan, sijoita avainsanasi keskelle, ja lähdet kirjoittamaan ylös siitä mieleen tulevia sanoja. Toista tämä prosessi jokaisen kirjoittamasi sanan kohdalla. Anna ajatuksesi lentää ja kirjota ylös kaikki mielleyhtymät. Yhdistele ajatuksiasi viivoilla, huomaat näin mitkä liittyvät toisiinsa.
 Näin voit saada yksinkertaisella prosessilla uusia näkökulmia. 

what is a mindmap
mindmap - kuva täältä


Kokemusten välittäminen storyboardilla

Storyboard helpottaa visuaalisen kokemuksien esittämistä. Se voi olla vain yksi ruutu konkretisoimassa tavoitteen tai useampi kuvaten tapahtumien kulkua. Storyboard tehdään ennen projektin alkamista antamaan ajatusprosessille suuntaa. Omien ideoiden visuaalisen kehittämisen lisäksi storyboard helpottaa yhteistyötä  ja tiedottamista muiden kanssa.  Sen avulla voit myös tarkastaa, että työ etenee suunnitellusti ja asettamasi tavoitteet täyttymässä. 

Hauska tapa kokeilla storyboardyn tekoa: Aseta itsellesi tavoite, kuvittelemalla missä haluat olla vuoden päästä. Miltä siellä näyttää? Piirrä tilanne ja otsikoi se. Liitä mukaan myös päivämäärä. Tämän avulla saat konkreettisen esimerkin, miltä storyboardiin palaaminen tarkoittaa oman tavoitteensa edistymisen seurannassa.




Mukaansatempaavan esityksen luominen

Tarinankerronnasta on tullut suosittua yritys- ja design-maailmassa. Tarina tekee sisällöstä samaistuttavaa ja tunteisiin vetoavaa. Ennen kaikkea niiden tarkoitus on kiinnittää kuuntelijan huomio. Diat tukevat ja rytmittävät tarinaa.

Ammattilainen tarvitsee tarinankerrontaa ja diojen esittämistä tiedon välittämisessä mm seuraavissa tilanteissa:
  • tutkimustuloksisten esittely
  • portoflion esittely työhaastattelussa
  • puhuminen konferenssissa tai muussa tapahtumassa
  • idean pitchaaminen sijoittajalle 
  • konseptin esittely asiakkaalle


Vaikka tarinat voivatkin olla mukaansatempaavia, voi pitkien puheiden kohdalla olla vaikeaa muistaa kaikkea kuultua. Siksi kannattaakin käyttää dioja ja kokeilla Pecha kucha -metodia: miten kertoisit oman tarinasi 20 diassa? Eli 20 diaa, 20 sekunttia per dia =Esiintymisaika vain n 6 minuuttia.





Kuvien huolellinen valitseminen

Kuvat tehostavat esitystäsi huomattavasti. Kuvien avulla esitys jää paremmin mieleen. Niiden oikeanlainen valinta onkin todella tärkeää. Pidä mielessä esitykseesi kuvia valittaessa nämä ohjenuorat:
  • Näytä älä selitä: visuaalinen informaatio muistetaan paremmin
  • Ajattele kuin lehtitalon editor : miten tekstit tukevat kuvia
  • Mitkä kuvat ilmaisevat eritoten tarkoitustasi
Kuvia saat esimerkiksi Flickr palvelusta hakemalla "creative commons" ja graafista materiaalia  TheNounProjecstista. Muista mainita tekijä ja lähde kuvan yhteydessä.

No comments:

Post a Comment