Tehtävien priorisointi ja delegointi
Pitkä to-do-lista voi uuvuttaa ahkerimmankin työntekijän. Opettele siis priorisoimaan ja delegoimaan! Tärkeät ja kiireelliset tehtävät kannattaa tehdä heti. Tehtävät, jotka ovat kiireellisiä mutta eivät tärkeitä, kannattaa delegoida. Jos jokin tehtävä ei ole tärkeä eikä kiireellinen, sen voi jättää huomiotta.
Priorisoimalla asioita löydät optimaalisen tasapainon työn ja arjen välillä, ja saat myös tärkeät tehtävät tehtyä. Tee to do -lista kaikista tehtävistä, jotka tällä hetkellä pyörivät mielessäsi.
Hyödynnä Eisenhowerin matriisia ja jaa nämä tehtävät ryhmiin niiden kiireellisyyden ja tärkeyden mukaan. Näin näet, mihin tehtäviin on pureuduttava heti. Voit hyödyntää tätä menetelmää niin jokapäiväisissä kodin askareissa kuin vaativissa työtehtävissäkin.
Laadi ensin tehtävälista: esim. kirjoita blogiviesti tai tapaa potentiaalinen asiakas.
Sijoita sitten tehtävät matriisin neljään kenttään. Kentän valinta riippuu tehtävän tärkeydestä:
- Kiireellinen ja tärkeä. Nämä tehtävät on tehtävä välittömästi, esim. tarkista pian julkaistava raportti.
- Tärkeä mutta ei kiireellinen. Nämä tehtävät on aikataulutettava, esim. seurantapuhelu potentiaaliselle toimittajalle.
- Kiireellinen mutta ei tärkeä. Nämä tehtävät on delegoitava, esim. tapaamisten aikataulutus.
- Ei kiireellinen eikä tärkeä. Esimerkki tällaisesta tehtävästä on uusien somisteiden ostaminen toimistoon. Nämä tehtävät voi poistaa listalta kokonaan.
Rajoita kenttien tehtävämäärä kymmeneen ja tee tehtävät valmiiksi ennen uusien lisäämistä. Saatat huomata, että voi olla mahdotonta suoriutua näistä Priorisoituasi tehtävät saatat huomata, ettet suoriudu kaikesta yksin määräajassa. Tällöin delegoinnista voi olla suurta apua.
Delegoidessa pidä ihmisten vahvuudet mielessäsi ja varaa riittävästi aikaa ohjeistamiseen ja määräaikojen kertomiseen. Muista myös varmistaa säännöllisesti, että kaikki sujuu hyvin.
Kokeile:
Pidä työpöydälläsi kynää ja lehtiötä. Kirjaa yhden päivän ajan ylös jokainen loppuun asti suorittamasi tehtävä sekä kaikki keskeytykset. Tutki muistiinpanojasi päivän päätteeksi ja katso, mitkä tehtävät tai toiminnot veivät suurimman osan ajastasi. Miten paljon ajastasi kului muihin kuin varsinaisiin työtehtäviin? Mitä kyseisenä aikana tapahtui? Laadi seuraavaksi suunnitelma siitä, miten voit jatkossa välttää tällaiset keskeytykset.
Yhteistyön tekeminen pilvipalvelun avulla
Pilvi-palvelussa työskentelystä on monenlaista etua. Tehtävän vuoksi ei tarvitse matkustaa erikseen työpaikalle ja tehty työ tallennetaan automaattisesti sitä mukaa kuin työskentelet. Pilvipalvelut mahdollistavatkin reaaliaikaisen yhteistyön kollegoiden kanssa mantereesta huolimatta. Pilvialustat, esimerkiksi G Suite, Office 365, mahdollistavat usean käyttäjän samanaikaisen sisällön lisäämisen tiedostoihin, niiden muokkaamisen ja mahdollisuuden keskustella niistä.
Pilvipalvelut säästävät erityisesti kansainvälisillä yrityksillä aikaa ja rahaa, sekä takaavat myös läpinäkyvyyden ja sujuvan yhteistyön dokumentteja muokatessa, eli tehokkuutta.
Pidä pilvessä mielessä nämä tärkeät seikat:
- Luotettava internetyhteys on ehdoton edellytys pilvityöskentelylle.
- Offline-ominaisuuksien ansiosta työ jatkuu, etkä menetä tallentamattomia töitä, jos yhteys katkeaa.
- Tarkista käyttäjien käyttöoikeudet dokumentteihin, jotta yhteistyö pilvessä sujuu saumattomasti: Toiset tarvitsevat täydet muokkausoikeudet, toisille riittävät kommentointi- tai lukuoikeudet.
- Nimeämiskäytännöstä on tärkeää sopia, jotta kaikki löytävät tiedostot pilvestä helposti.
Kokeile pilveä:
Valitse pilvipohjainen järjestelmä, kuten Google Sheets tai Microsoft OneDrive. Luo uusi asiakirja ja jaa se työkavereillesi tai ystävillesi siten, että määrität eri henkilöille eri käyttöoikeustasot. Harjoittele pilvipalvelun käyttöä määrittämällä kullekin käyttäjälle tietty toiminto, joka hänen on määrä tehdä. Näin huomaat, miten voitte kaikki työskennellä pilvipalvelussa samanaikaisesti. Tutustu myös chatin ja kommenttien kaltaisiin toimintoihin, joiden kautta voit pitää yhteyttä muihin
No comments:
Post a Comment